2020-06-14 Nobina 6899 och Arriva 7918
Idag kom den stora dagen då H59 5291 skulle flyttas ca 10 mil från en uppställningsplats till en annan, och äventyr blev det onekligen. Till en början gick färden bra, men ganska snart tändes varningslampan för hög motortemperatur! Trots att vi fyllde på kylvätska flera gånger fortsatte lampan att tändas med allt tätare mellanrum. När vi själva hade slut på idéer blev nästa steg att ringa en expert, och det var först då felet upptäcktes. Hydrauloljebehållaren var tom, trots att vi trodde oss ha åtgärdat ett känt läckage vid ett tidigare tillfälle. Eftersom systemet var nästan tomt på olja hade kylarfläkten bara snurrat på lågvarv, men när vi fyllde på olja blev det betydligt bättre fart! Därefter rullade 5291 snällt mil efter mil, tills vi kunde parkera bussen vid sitt nya tillfälliga hem. På grund av de inledande problemen hade jag helt glömt bort att fota, så det var först efter ankomsten som kameran kom fram. Här tittar 5291 fram bredvid Nobina 6899, som den nu har fått som sin "granne".
När de lättade SvOf:arna hade tackat varandra för dagens insats firade jag genom att ta ett havsbad, och därefter anträddes hemresan. Vid Tappström blev det ett stopp för att fota Arriva 7918, som var den sista av de tre nya Scaniorna jag saknade bild på. Nu är Mälarösamlingen komplett igen!