2017-05-11 Stockholms innerstad mm
På vägen till plugget såg jag att Junior & Co hade en buss stående vid Brommaplan, så då fick det bli ett par bilder.
Av skyltningen att döma verkar den ha gått på ersättningen för Tvärbanan.
Vid Tekniska högskolans bussterminal fick jag även se en skylttext jag aldrig har sett tidigare, "Kör för Volvo".
Idag anordnades ett jippo med namnet "Kollektivtrafikdagen" på Cirkus i Stockholm, så efter dagens enda föreläsning tog jag 67:an till Djurgården för att kolla läget. Där hade lettiska Ollex parkerat med en av sina bussar.
Utanför Cirkus fanns två utställningsbussar, varav den ena var en 21-meters MB Capacity. Det syns att bussen är gjord för snabba hållplatsuppehåll, inte mindre än fem dubbeldörrar har den.
Medan jag gick runt och fotade blev det en mindre visning av bussen, så jag smet in och tog några interiörbilder också.
Med två dubbeldörrar mellan första och andra hjulaxeln blir det ett rätt stort område med enbart ståplatsyta.
Den andra bussen som fanns att se var lite mindre, en tvåaxlig Scania Interlink.
Lite kul för mig att få bild på just denna buss, eftersom jag såg den passera på Valhallavägen några dagar tidigare utan att hinna fota.
Det var Micke som tipsade mig om detta evenemang, och han själv dök också upp efter ett tag för att dokumentera bussarna. Därefter gick vi vidare...
...och tog en snabb titt vid parkeringen utanför Vasamuseet.
Inga jättespännande bussar här, tycker jag i alla fall.
Promenaden fortsatte längs vattnet...
...till slottet, där det också blev några bilder.
Den här lilleputten är en Isuzu Turquoise, såvitt jag vet har jag aldrig fotat någon sådan buss tidigare.
Här gick det inte att få med registreringsnumret på bilden, men det är TDD028.
Vi styrde stegen mot centralstationen, och på vägen hamnade även Ellénius Buss på bild.
Framme vid centralen var det dags för dagens andra jippo, nämligen den allra sista resan med ett X10-pendeltåg innan dessa går till skrot. Egentligen hade jag inte tänkt bevaka detta, men eftersom Micke skulle fota tåget hängde jag med ändå.
Vagnen utsmyckades med en blomsterkrans, och därefter hölls det även tal till minne av vagntypen. Som synes var det en hel del järnvägsintresserade på plats och följde detta. Själva resan var bara för medlemmar i Svenska Järnvägsklubben, så varken jag eller Micke åkte med i X10:an. Dock skulle han åka i förväg för att fota vagnen i rörelse...
...medan jag planerade att ta mig hemåt på ett lite ovanligt sätt. Först plåtade jag ett par bussar vid Stadshuset...
...och sedan infann jag mig vid Klara Mälarstrands brygga, där båtlinje 89 mot Tappström avgår.
Linje 85 avgick först...
...och sedan var det dags för 89:an. Linjen infördes i höstas, men faktiskt har det inte blivit av att provåka den förrän nu.
Här ska vi snart passera under Essingeleden.
Efter ett tag siktades även Nockebybron, med sedvanliga eftermiddagsköer som jag idag slapp sitta i.
Något annat som är trevligt är att man får se Mälaröarna från ett annat håll än man är van vid. Här är Björnholmen...
...och Fågelön.
Det allra bästa med 89:an är att den lägger till vid Kungshatt! Hit måste jag göra en utflykt så småningom för att utforska ön.
Efter ungefär 50 minuters resa angjordes Tappström, och jag tog några avslutande bilder...
...innan båten skulle lägga ut igen och jag fortsatte hemåt med buss.