2017-01-26 Danderyds sjukhus
Nu är det återigen ersättningstrafik för Roslagsbanan, och den körs främst av Arriva även om andra företag också syns till. Jag åkte till Danderyd för att plåta några ersättningsbussar, och först ut var f.d. Keolis 3227 som numera tillhör Fridströms.
Arriva har flyttat hit många bussar från sina andra SL-trafikområden, bland annat 7030-31 från Märsta.
7222 är också hämtad från Märsta, men det skedde för tre år sedan när Österskärslinjen var avstängd.
Ellénius Buss deltar i ersättningstrafiken, och här kommer en av deras bussar.
De flesta av Arrivas gamla Scania Omnicity från 2001 har flyttats till Norrort, exempelvis 6472 som kommer från Lunda. På ersättningstrafiken får dessa bussar användas även efter juni 2017, då de blir för gamla för att få gå i ordinarie SL-trafik.
7729 hade tidigare orange lysdiodskylt fram, men nu har den fått en gul matrisskylt istället.
I första hand var jag ute efter ett antal begagnade bussar som Arriva har köpt in och numrerat i 8800-serien. De jag känner till just nu är en Scania Omnilink (8800, f.d. Söne Buss 171), sju Volvo B9S (8805-11, f.d. Keolis) och åtta Irisbus Eurorider (8812-19, f.d. Uddevalla Omnibuss). Irisbussarna tycks mest vara ute i rusningen, och här kommer en av dem.
Strax därefter var det dags för ytterligare en. Notera att den har fått ett Scania-märke i fronten!
Merresor 1530 hade också vägarna förbi...
...liksom Arriva 8807.
Ellénius körde även med denna Volvo 8700, som är från 2008 och tidigare har tillhört Ombergs Buss.
I rusningen går linje 27X, som här körs av Arriva 8818. 27X och 27A är de ersättningslinjer som utgår från Danderyds sjukhus. Dessutom kör man linje 27B på sträckan Täby-Lindholmen, samt utökad trafik på flera av de ordinarie linjerna.
7158 är en gammal bekant som närmast kommer från Lunda, men som dessförinnan fanns på Mälaröarna.
Fridströms 9027 avgick mot Lindholmen. I solnedgången var det tyvärr svårt att få himlen bra på bilderna.
Nobina 3224 hade jag inte fotat med linjeskyltning tidigare, så den passade jag också på att plåta.
Därefter kom en till f.d. Mälaröbuss, nämligen Arriva 7160.
En stund senare infann sig 8805, samtidigt som det började bli mörkare och lite kallare för händerna.
Just när jag började fundera på att åka hem dök ytterligare två 88-bussar upp, så hemresan fick vänta. Först var det 8815...
...och till sist 8810. Jag fick vänta ungefär 20 minuter på att den skulle skylta om från "Ej i trafik", men trägen vinner som man brukar säga! När bussen var plåtad med linjeskyltning och allt avslutade jag för dagen och begav mig hemåt.