Hoppa till: navigering, sök

2015-12-14 Bromma Buss AKP677 och Arriva 8028


Första bilden för dagen togs på Tunnlandsvägen vid Brommaplan, där Bromma Buss senaste nyförvärv stod.

 

När jag slutar vid lunch brukar jag ta eftermiddagens första 338 mot Färingsö, som går klockan 13:15 från Brommaplan. Denna tur kommer dock att försvinna den 11 januari, när en ny tidtabell med reducerad trafik träder i kraft. Därför passade jag på att ta en bild som minne av en avgång som är mycket trevlig att åka med. Sträckan Brommaplan-Hammarlotten går på strax över 20 minuter eftersom det är lågtrafik, och dessutom är det lugnt och skönt med ganska få passagerare i bussen (vilket väl just är anledningen till att turen försvinner).

SL behöver som bekant spara pengar, och för 338:an innebär det att de flesta avgångarna i helg- och lågtrafik dras in. I det ursprungliga förslaget till nedskärningar skulle norra Färingsö i princip bli utan busstrafik utanför rusningen, men i den slutliga versionen undantogs linjerna 315-317 från indragningarna. Därför kommer jag i fortsättningen kunna ta 176:an kl 13:05 från Brommaplan, och byta till 316 som är framme vid Hammarlotten 13:48 (dvs 43 minuters restid istället för 22-23). Det är just så här det ser ut kring flera av de 338-avgångar som dras in, åtminstone för de mellersta delarna av Färingsö. Det finns en alternativ avgång som gör att man kommer dit man ska, men inte alls lika snabbt och bekvämt. Därför tror jag att de flesta av 338:ans resenärer kommer svära lite och anpassa sig till förändringarna, men att det blir betydligt svårare att locka över bilister till kollektivtrafiken. För egen del anser jag att direktlinjer med få stopp är en central del av busstrafikens framtid, och ett mycket viktigt sätt att få fler att resa kollektivt. Jag hoppas därför att 338:an kommer återkomma i lågtrafik så snart som möjligt, för vi behöver mer av den här sortens linjer och inte mindre.