2015-05-26 Örebro och Nora mm
Nu var det dags för en längre fototur igen, och denna gång stod Örebro, Kumla och Nora på dagordningen. Sällskapet som åkte iväg bestod av mig, Daniel, Micke och den andre Daniel (DEB). Till att börja med blev det ett kortare stopp i Köping.
Vi fortsatte till Örebro, där stadstrafiken körs av Nobina med lila bussar.
I regionaltrafiken går det bussar från bl.a. Nobina...
...och Keolis.
Denna Omniexpress tillhör Söne Trafik.
På vägen utanför terminalen passerade det ganska ofta bilar från olika bussföretag.
Här kommer Weidermans Buss 8.
Scania Scala är en bussmodell som jag inte vet vad jag ska tycka om. Visserligen är det trevligt med stora runda strålkastare, men placeringen av dem gör att bussen ser helt galen ut. Den stora "munnen" i fronten gör inte direkt saken bättre heller...
De lila MAN-bussarnas inv.nr är i samma serie som Arriva har använt i SL-området, så många nummer känns välbekanta.
Här blev det ett par bilder strax utanför terminalen.
Efter en hastig avfärd befann vi oss snart i Kumla, och där var det bara en buss som vi var ute efter att fota. Weidermans Buss kör stadslinjen 780 med en DAB på 8,6 meter, vilket onekligen är en lite lustig bussmodell. Tidigare hade man en annan likadan buss, men efter att den hade lagt av köpte man f.d. Nobina 2115 som hade gått i Dalarna. Bussen folierades i blått, men man kan fortfarande se den vita Dalatrafiklacken på taket och runt de främre strålkastarna. Den här bussen ersatte den gamla DAB:en samt övertog inventarienumret 14. Enligt uppgift är den nu den enda kvarvarande bussen av sitt slag som går i linjetrafik i Sverige. Snart är det dock slut med det, för Weidermans förlorade trafiken i den senaste upphandlingen.
Bussmodellen kallas "brödrost", och det tycker jag passar ganska bra. En lustig skapelse, måste jag säga!
När den var plåtad återvände vi till Örebro, där vi mötte Kristinehamns Charterbuss.
Därefter blev det ytterligare en halvtimmes fotande vid stationen.
Den här bilden blev tyvärr inte så värst lyckad.
Här hoppade jag upp på en liten mur för att kunna fota snett uppifrån.
Weidermans Buss 10 visade sig vara en artig och engelsktalande buss.
Här kom det två taxibilar i rad. Inga jätteintressanta fordon, men eftersom de har länstrafiklack fick de vara med på bild.
En grön buss fick vi också se, nämligen Nobina 2150 som ser ut att vara flyttad från Skåne.
Vi reste vidare till Nora, där busstationen och museijärnvägen är vackert belägna intill Norasjön.
Ett par rälsbussar hamnade på bild medan vi inväntade de icke rälsgående bussarna.
Vi hoppades på att få bild på någon Vega, och en sådan dök i alla fall upp! Nobina 5562 var det.
Den äldsta bussen att fotas idag blev denna Scania-Vabis från 1954 som tillhör Nora Bergslags Veteran-Jernväg!
Efter en stund var Vegan tillbaka.
Jag och Micke gick en liten bit bort för att få en annan bakgrund på bilderna.
Här kommer Nobina 4957, som är från 2001. Kul att se den också.
Nobina har även en gul buss i Nora. Den importerades från Norge 2012 men har som synes inte blivit blålackerad.
Hemresan påbörjades, men efter samtal till Västerås Lokaltrafik planerade vi in ett par stopp för att fota Volvoledbussarna 825 och 826. Den förstnämnda skulle dyka upp i Köping, så vi stannade där en gång till. Där fanns även VL-bilen 959.
VL 710 ankom också...
...men sedan var det dags för den trevliga 825:an!
Fin buss och fint solljus!
Lite senare skulle 826 komma till Hallstahammar, och medan vi väntade där passerade VL 831.
Istället för 826 blev det tyvärr denna Solaris som kom, vilket var en besvikelse. Förmodligen hade 826 fått något problem som gjorde att den hade bytts ut, så idag fick vi nöja oss med att få bild på den ena av VL:s två äldsta bussar i linjetrafik. Dock ska jag se till att hinna fota även 826 innan den försvinner! Med den målsättningen avslutar jag detta långa reportage.