2014-06-27 Bussar i Oslo
Till skillnad från förra året hade jag laddat upp med en rejäl hög tidningspapper, och därför lyckades jag få skorna torra över natten. Den här dagen var vädret dessutom på vår sida, och vi fick uppehåll även om det var mulet och lite svalare än förut.
Den här bussen tillhör Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, och är helt ny. Den registrerades på ägaren den 18 juni.
Som vanligt började vi med att stå en stund utanför Oslo Bussterminal.
Här kommer Unibuss 1032. Color Line är ett färjerederi, så bussen kör antagligen anslutningstrafik till en färja.
Åmot-Engerdal Bilselskap 11 fotade jag även i Trysil den 8 juli förra året.
Ibland kom solen fram tillfälligt, vilket vi inte hade något emot! Här passerar Norgesbuss 8234.
Vi fortsatte förbi Jernbanetorget och vidare söderut mot Vippetangen, som är en udde där många kryssningsfartyg lägger till. Där det finns turister finns det ofta även turistbussar, så vi hade planerat att ta oss dit och undersöka saken.
Här är vi ute på Vippetangen, och trevligt nog hittade vi ett antal turistbussar som stod och väntade på sina turister.
Turisterna anlände i grupper från båtarna, och ibland tog det ganska lång tid för dem att komma ombord på bussen. Eftersom vi helst inte ville fota när bussarna stod inklämda på parkeringen fick vi vänta ett ganska bra tag i den kyliga vinden.
När vi var klara med turistbussarna gick vi vidare österut, och jag fotade denna polskregistrerade buss intill operahuset.
På avstånd såg vi att det stod två godsbussar vid stationen, så vi älgade dit och tog några bilder.
Därefter intog vi position vid korsningen Nylandsveien/Dronning Eufemias gate.
Förra sommaren fick vi en Volvo 8900 från Nettbuss Øst, och i år blev det en till. Inventarienumret på denna är 22315.
En tredje godsbuss dök upp på tågersättningen. Ägaren till alla tre heter Bussring.
Norgesbuss har många gröna Citaro, och vi har även sett två röda, 8022 och 8024. Detta är 8022.
Den här bussen är registrerad i Schweiz och tillhör som synes Erich Saner.
UA20885 fotade jag norr om Trondheim den 3/8 2012. Då tillhörde den Fred Karoliussen Transport, nu Nesodden Turbuss.
Ytterligare en godsbuss, Firda Billag 5573.
När det kom bussar från norr på Nylandsveien ville jag helst hinna ställa mig på refugen bredvid den röda konen som syns på bilden nedan, men när det inte fanns tid för att gå dit fick man göra så gott man kunde för att få en hyfsad bild ändå.
Här har jag gått fram dit och fått en bättre fotovinkel.
Den här bussen har logotypen TC för Tormod Carlsen Turistbusser, men den tillhör Konferansebussen.no.
En Solarishybridbuss hos Unibuss. Såvitt jag vet har de fem sådana, med inv.nr 1200-1204.
Unibuss 1201 dök också upp, och därmed har jag fotat alla fem Solarishybriderna i denna serie.
Som nämnt blåste det kalla vindar från fjorden, och jag ångrade att jag inte tog med min mössa när vi gick ut. Lyckligtvis hade jag i alla fall med mig regnjackan, så jag fick dra på mig den och fälla upp huvan för att slippa frysa om huvudet.
Vid 16-tiden var eftermiddagsrusningen i full gång, och bussar i långa rader fick köa för att komma ut från centrala Oslo.
Eftersom trafiksituationen stundtals var helt låst kunde vi riskfritt ta några steg ut på vägen och fota.
Den här bussen hos Leja Touring är också ganska ny, registrerad den 24 april.
Två bussar på linje 542, Norgesbuss 0611...
...och 0555.
Därefter två flygbussar från Unibuss Ekspress, 1403...
...och 383.
De vita flygbussarna tillhör dock Norgesbuss Ekspress, och här är nummer 0523.
Prebens Bussreiser körde åt Nettbuss Ekspress på linje 190.
Till sist bestämde vi oss för att avrunda fotandet för dagen och börja gå över Nylandsbron.
På andra sidan om stationsområdet hamnade Bergkvarabuss 212 på bild.
Innan vi var tillbaka hos vår kompis fotades även ett par bussar på grusplanen...
...och slutligen Unibuss 1043 på Grønlandsleiret.