Hoppa till: navigering, sök

2014-06-12 Västernorrlands och Gävleborgs län


Dagens första programpunkt var att fota Örnsköldsviks äldsta stadsbussar i morgonrusningen. Eftersom vi inte visste så mycket om trafiken var det bäst att skaffa information tidigt, så strax efter klockan 6 på morgonen klev två glada bussfotografer och en morgontrött dito in på Veolias depå. Det visade sig att trafikledningen inte var bemannad så här tidigt, men en snäll bussförare gav oss information om de fyra bussar vi var ute efter. Dessa bussar är närmare bestämt tre Scania Maxci och en Scania CN113CLB, varav den sistnämnda bara trafikerar en skoltur varje morgon. Här står den parkerad.

 

Bredvid stod 7311, en av Maxci-bussarna.

 

Den trevlige föraren backade ut normalgolvaren 7290 så att vi kunde fota den...

 

...och ställde den sedan vid in- och utfarten.

 

Där stod även Veolia 4896.

 

7290 och 7311 skulle ut vid 7-tiden, och under tiden gick vi till Örnparken för att fota de två andra Maxci:arna. Här är 7312.

 

 

 

Här blev slutartiden tyvärr mycket längre än jag hade trott, vilket gav oskärpa.

 

Den sista Maxcin, 7321, är från 1993 och därmed 21 år gammal. Den är bara några månader yngre än mig.

 

 

 

Strax innan 7 var vi tillbaka vid depån, där 7312 dök upp igen.

 

En till taxi från Byberg & Nordin, denna har inventarienummer 467.

 

 

Dags för 7311 att ge sig iväg.

 

 

Slutligen kom även 7290, en mycket fin och trevlig buss.

 

När Nobina tar över den 15 juni är det slutkört för alla dessa gamla bussar.

 

Vi tog oss till resecentrum, där en Ceris-bil stod.

 

 

 

Lite bättre väder än igår kväll.

 

 

Här är en till bild på den lustiga hoppbacken som går under järnvägen.

 

 

 

Ceris Resors släpvagnar har också inventarienummer och måste därmed dokumenteras.

 

 

 

 

 

 

Veolia 7321 passerade igen, och i bakgrunden återvände 7290 mot depån efter sin näst sista körning.

 

När dessa bussar var noggrant dokumenterade reste vi söderut igen, och under färden hamnade några fler bussar på bild.

 

 

 

 

 

Vid Docksta blev det ett kortare uppehåll, så jag passade på att ta några bilder där också.

 

 

 

Snart åkte vi vidare över Högakustenbron...

 

 

 

...och nalkades åter Härnösand, där vi fortfarande hade en buss kvar som skulle fotas. Först passerade diverse andra bussar.

 

 

 

 

Ett tåg blev också plåtat i det fina solskenet.

 

 

 

Här kommer den sista bussen vi var ute efter i Härnösand, nämligen Nobina 4594.

 

 

 

 

 

 

När vi precis skulle lämna staden kom Nobina 7889, en av de nya Volvohybridbussar som ska tas i bruk den 15 juni.

 

Sådana bussar kommer det bli i Sundsvall, Härnösand och Örnsköldsvik.

 

DEB var tvungen att åka hem tidigare med tåg, så efter Sundsvall var det bara jag och Micke kvar.

 

 

Vi planerade att stanna i några fler städer på hemvägen, och den första blev Hudiksvall.

 

 

I Gävleborgs län är det inga nya avtal på gång i sommar, men det kan vara kul att fota lite ändå.

 

 

 

När vi kom dit var det regn och solsken samtidigt. I fjärran syntes regnmoln.

 

 

Med stadsbussarna kan man åka både åt öster...

 

...och åt väster.

 

 

 

 

 

 

KR Trafik är det som kör både stads- och regionallinjerna.

 

 

 

 

 

 

 

Till vår förvåning dök även en gul buss upp, KR Trafik 160.

 

Därefter förflyttade vi oss lite...

 

...till korsningen mellan Kungsgatan och Bergsjövägen/Drottninggatan.

 

 

 

 

Inget synligt inventarienummer på den här bussen, men KR Trafik 146 ska det vara.

 

 

 

 

 

 

Vi reste vidare...

 

...till Söderhamn, där vi dock inte var så länge. Dels var busstrafiken inte så tät vid resecentrum, och dessutom regnade det.

 

 

Som synes är det KR Trafik här också.

 

 

 

 

 

Ganska snart fortsatte vi söderut...

 

...till Gävle, som var dagens sista anhalt.

 

I början gick vi omkring lite och hade svårt att hitta någon bra fotoplats.

 

 

 

 

Här är det också många KR-bussar.

 

 

Vi såg även några VDL:ar från VS & Perssons Bussar.

 

 

På stadslinjerna är det Nettbuss Stadsbussarna som kör.

 

 

 

Jag ställde mig till sist vid Kungsbron och Rådmansbron. Inget optimalt fotoställe, men det fick duga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här bilden blev ganska misslyckad, men bättre än ingen bild alls.

 

 

 

 

 

 

Här kommer det många bussar på rad. Nobinabussen i mitten hade jag redan bild på, så därför blev det ingen ny bild på den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vid det här laget hade vi varit igång och fotat ganska länge, och som bilderna visar var det mulet och inte alltför ljust. Trots att klockan bara var mellan 17 och 18 kändes det som om det var sent på kvällen, vilket var en ganska märklig känsla.

 

 

 

 

 

 

 

 

Trevligt nog fick jag en ny buss i Nobina Uppland-samlingen, nämligen 7593. Detta trots att vi inte ens var i Uppland.

 

Här kommer VS & Perssons Bussar 708.

 

 

 

 

 

 

När vi hade fotat Gävlebussar i drygt en och en halv timme började vi röra på oss...

 

 

...och anträdde den sista delen av hemfärden.

 

Detta var två mycket intensiva dygn som gav många bilder på intressanta bussar. Jag tycker utan tvekan att det var värt ansträngningen att ge sig ut och dokumentera några av landets sista bussar i linjetrafik av flera trevliga modeller. Dessutom fick jag se mig om i flera städer jag inte hade besökt tidigare, och vars utbud av bussar snart ser helt annorlunda ut.