Hoppa till: navigering, sök

2014-06-11 Västernorrlands län

Nu ska det bli nya avtal och nya bussar i Västernorrlands län, vilket innebär att äldre bussar ska bort. Eftersom ett flertal bussar av olika trevliga modeller ska försvinna fick det bli en tvådagars resa för att dokumentera dem i sista stund. Från och med den 15 juni kommer många av de bussar vi fotade i Västernorrland under denna resa inte att finnas kvar. Trots min svåra morgontrötthet masade jag mig iväg hemifrån tidigt, och passade på att för första gången åka med en morgon-302:a till Solna station. Jag tog sedan pendeltåg till Märsta, där jag mötte mina reskamrater Micke och Daniel (DEB). Kort därefter anträdde två glada bussfotografer och en morgontrött dito färden norrut mot Sundsvall. På vägen såg vi KR Trafik 311.

Under färden växlade vädret mellan regn och uppehåll, och när vi anlände till Sundsvall var det tyvärr det förstnämnda. Lokaltrafiken körs av Keolis, men kort efter vårt besök kommer Nobina att ta över. Många av Keolisbussarna kommer då att hamna i Dalarna, och redan nu har flera av dem blivit vitlackerade. Denna har jag även fotat tidigare i SL-lack.

Här står en buss från Byberg & Nordin.

Ceris Resor kör också några turer på linje 191.

I sådant här väder är man glad att ha långzoomobjektiv, så att man kan stå under ett tak och fota åt alla håll.

Den här halvlustiga bussen tillhör Ola Vesterlunds Åkeri.

Bilden nedan visar Keolis 3284 som jag också har fotat i SL-lack, närmare bestämt i Nynäshamn.

Trevligt nog blev det med tiden uppehåll och luckor i molntäcket.

Här kommer något annat som också är trevligt! Det var bland annat Scania Lahti-bussar vi ville få bild på i Sundsvall.

KR Trafik 104 parkerades för lastning och lossning.

Många av Keolisbussarna har plåtar i olika färger. Vissa har även SL-röda plåtar, men tyvärr fick jag inte med det på bild.

Byberg & Nordin 31 på ingång. Bussarna från detta företag går att känna igen på inventarienumrens typsnitt.

Här kommer den sista Lahtin vi fick se under vårt besök. Denna ser ut att ha fått sig en smäll i fronten.

Nu var godsbussen färdiglastad med både paket och resenärer.

Vi gav oss också av, och nu var destinationen Härnösand som har en ännu trevligare fordonsflotta. Volvo Säffle 2000 ser man inte så ofta numera, och speciellt inte i linjetrafik. Det här är Nobina 3991, som är av årsmodell 1996.

Nobina är det som kör stadstrafiken, och man har även lite nyare bussar. 6486 passerade otaliga gånger på Centrumlinjen.

Härnösand är ett riktigt trevligt ställe om man gillar äldre bussar, men som sagt varar det bara några dagar till.

Här är en annan mycket intressant buss, Nobina 4225. En Volvo Carrus Fifty från 1997.

Tåg går också att fota ifall man känner för det. Den blågula färgsättningen tycker jag är snygg.

Ett till blågult fordon, dessutom med släp. Ceris Resor är företaget.

Flera av linjerna som avgår från stationen kör bort till Härnösands centrum och passerar sedan stationen igen, vilket gör att man i många fall får två chanser att fota bussen. Här kommer Nobina 3686 tillbaka från centrum.

När den var plåtad fortsatte vår färd till nästa resmål, som var Kramfors. I södra änden av stationen var det ett bra fotoställe.

De flesta bussarna vi fotade här tillhör Veolia, och även dessa ska bytas ut den 15 juni.

Några tåg passerade också.

Dessa Volvo Carrus Star var den huvudsakliga anledningen till vårt besök.

När det började bli glest mellan avgångarna passade vi på att inta medhavd middag. Medan jag åt dök dock en godsbuss upp, så det fick bli ett avbrott i måltiden för att älga ner till vägen. Bussen är Veolia 5125, tidigare Granbergs Buss 59.

Det visade sig att det inte var så bråttom, för bussföraren skulle ha en ganska lång rast.

Flera trevliga bussförare stannade och pratade, exempelvis föraren av denna buss.

Vi reste vidare och gjorde ett kort uppehåll vid Sandöbron, där jag tog några bilder.

En buss passerade över bron medan jag fotade.

Vid Byberg & Nordins depå i Docksta blev det också ett kort uppehåll.

En äldre buss...

...och några nyare.

Lite senare ankom vi till Örnsköldsvik, där natten skulle tillbringas. Efter att ha slängt in väskorna på vandrarhemmet tog vi en kvällspromenad för att inspektera kollektivtrafiken. Dessvärre började det snart regna, så att det blev svårare att fota.

Vi fick ställa oss under ett tak, och rusa vidare till nästa tak varje gång regnet avtog något. På detta sätt kom vi slutligen fram till stadens resecentrum, där det blev lite fotande. Här är det Veolia 4897 som stannar vid hållplatsen.

Jag gömde mig bakom en blomlåda och experimenterade lite med skärpan.

Järnvägsstationen är ganska högt belägen, och efter att ha tagit oss uppför några trappor kunde vi fota dessa tåg.

Sedan gick vi ner igen och fotade en båt utanför hamnen...

...och därefter tillbaka till stationen för att fota ett godståg. En rolig och ovanlig sak med denna station är att det ligger en hoppbacke intill, vars landningsbana går ner under järnvägen. Så här ser det ut från perrongen.

Här har vi godståget.

Som avslutning av kvällens fotande plåtade jag även några Byberg & Nordin-bussar som stod parkerade.

Detta är visserligen en taxi, men eftersom den tillhör ett bussföretag fick den vara med på bild.

Till sist gick vi tillbaka till vandrarhemmet och vilade oss inför ännu en heldag med bussfotande.