Hoppa till: navigering, sök

Skillnad mellan versioner av "2017-08-15 Borlänge och Falun"

Rad 314: Rad 314:

[[Kategori:2017]]

[[Kategori:Kollektivtrafik 2017]]

Versionen från 30 september 2018 kl. 15.30

Anledningen till att vi reste så långt förra kvällen var att vi ville komma i bra läge för att fortsätta till Borlänge nästa morgon. Så skedde också, och innan morgonrusningens slut stod två bussfotografer utanför Borlänge stations bussterminal. Till att börja med hamnade ett gäng småbussar på bild.

Uppenbarligen var det någon tågavgång som behövde ersättas med buss, varför vi fick se och plåta denna äldre VDL Bova.

Vi träffade även en trevlig bussförare från Ludvika, som vi pratade en stund med.

Trevligt nog för mig som är "Scaniadiggare" har Keolis skaffat 15 nya Citywide-hybrider (8201-15) och tre Interlink (8506-08). Här kommer en av hybriderna.

Vi hoppades på att få bild på alla tre Interlinkarna, och det började åtminstone bra!

För att även få några stadsbussar på bild gick vi iväg till centrum och ställde oss där. Medan vi fotade fick det bli en extra frukost, så den syn som mötte förbipasserande var två bussfotografer med kameran i ena handen och mackan i andra. Alla sätt är bra utom de dåliga...

Avlösningsbilarna har ju också inventarienummer och går att sortera in i bildsamlingen, så de plåtades också.

När man har varit runt och fotat en del händer det ibland att bussar man sett på andra håll dyker upp i ny lack. Keolis 6674 m.fl. är bekanta från SL-området...

...medan 8306 tillhör ett gäng som hämtades från Sundsvall när Keolis vann trafik i Dalarna.

Även i 606x-serien har några bussar bevisligen flyttats hit från SL-området.

När vi hade tillräckligt med bilder på stadsbussar gick vi tillbaka till stationen.

Två av tre Interlinkar avklarade!

Genom två snälla trafikvärdar vid centrum hade vi dock fått veta att den sista Interlinken inte var ute idag, så vi bestämde oss för att gå till depån och be att få fota bussen. När vi kom fram dit fick vi först syn på denna trevliga Capitol som stod parkerad utanför! Den är från 1963, f.d. Jönköpings Kommunala Affärsverk 51 och tillhör numera en privatperson.

Inne på depån blev vi mycket vänligt mottagna, och roligt nog var det inga problem alls att få fota 8506. En trevlig bussförare följde med oss och visade var bussen stod uppställd.

På området stod även denna Volvo B10 Kutter från 1984, som verkade vara i fin form för sin ålder. Den är registrerad på något som heter Organisationskommittén i Borlänge.

Den hjälpsamma bussföraren undrade även om vi ville fota något mer inne på depån, vilket vi förstås inte tackade nej till. Verkligen snällt! Först plåtade vi denna Intouro som passerade utanför...

...och sedan blev det fotografering av de bussar som inte stod med fronten precis intill en vägg.

Inte ens här slipper man se SL-lackerade bussar! Denna lär nog inte vara röd så länge till, för den ser ut att vara förberedd inför omlackering. 6033 är inventarienumret.

Det märks dock att man inte är i Stockholms län längre, för depåområdet är helt öppet ut mot gatan utan några som helst stängsel eller andra avspärrningar. Hoppas att det kan fortsätta så!

Ett par Keolisbilar hamnade på bild här också.

Till sist tackade vi så mycket för gästfriheten och började gå tillbaka till vår parkerade bil. På vägen plåtades Högbergs 131...

...samt lite mer vid stationen.

Därefter lämnade vi Borlänge och gjorde lunch samt slöade en stund vid sjön Liljan. Lagom till eftermiddagsrusningen ankom vi till sista anhalten på vår rundresa, nämligen Falun! Här har det byggts en ny bussterminal, Knutpunkten, sedan jag var på besök förra gången.

Här träffade vi också en trevlig trafikvärd samt en lika trevlig bussförare, som även hade sett oss i Borlänge. Alltid roligt med nya bekantskaper när man är ute och fotar!

En halvgammal Volvo 8700 fick vi se, nämligen Hedmans Taxi 540. Även om detta exemplar "bara" är snart 10 år tycker jag att själva bussmodellen börjar kännas lite gammal nu.

En X-trafiklackerad buss behagade också visa sig, nämligen VS & Perssons Busssar 716.

Hela den nya terminalen ligger i en backe...

...och på vägen ovanför den var det trevligt solljus.

Skulle man fota bussar som kom ut från terminalen kunde sikten dock ibland vara blockerad av andra bussar, så att man fick gå över till andra sidan vägen och fota därifrån.

Den blå skolbarnsskylten på Hedmans Taxi 5978 skvallrar om ett tidigare liv i Västtrafikblått. På den tiden tillhörde bussen Swebus/Nobina.

Många bilder fick vi även under denna eftermiddag i Falun, men efter ett par timmar vid terminalen blev det dags att bege sig hemåt. Vi åkte söderut igen och tog middagsrast vid Bäsingen utanför Avesta, och Daniel passade även på att ta ett bad. Själv nöjde jag mig med att bada händerna när jag sköljde kastrullerna efter middagen...

Sedan återstod bara att susa hemåt efter tre givande dagar med mycket bussfotande. Nästa gång kanske det blir en ännu längre rundresa, man vet aldrig...