Hoppa till: navigering, sök

2014-06-25 Bussar i Oslo


Då var vi tillbaka i Oslo igen, och dagen började med några utsiktsbilder. Här ser man mot sydväst.

 

Där borta håller ett nytt hus på att ta form.

 

 

Hoppbacken vid Holmenkollen ser i alla fall likadan ut som förra året.

 

 

Jag och Daniel gav oss ut på stan för att se hur utbudet av bussar är i år. Första bussen på bild denna dag blev Unibuss 683.

 

 

Öster om Oslo Bussterminal finns en uppställningsplats, där det stod Nettbussar från både Sverige och Norge.

 

Som synes har jag inte med bilder på alla bussarna, och det beror på att jag fick bättre bilder på några av dem senare.

 

I närheten stod även en liten buss som tillhör Jes Ole Baalerud.

 

Vi intog position utanför bussterminalen, där Nettbuss Øst 22102 dök upp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag undrade om vi skulle kunna stå på samma ställen som förra året utan att bara se bussar som vi redan hade bild på, men det visade sig inte vara några problem. Jag fick även bättre bilder på några bussar som jag bara hade halvdåliga bilder på.

 

 

 

 

De röda stadsbussarna körs precis som förra året av Nobina, Norgesbuss och Unibuss. Här är Norgesbuss 0582.

 

När det gäller de gröna regionalbussarna är det samma tre företag samt Nettbuss. Deta är Unibuss 1643.

 

 

 

 

 

 

 

Här kommer en riktigt glad bussförare, kul att se! Rent generellt tycker jag att bussförarna i Oslo verkar ganska vänligt inställda till bussfotografer. Vissa har verkat lite skeptiska, men hittills har vi inte mött någon som har varit riktigt arg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det händer rätt ofta att två bussar närmar sig samtidigt från olika håll, och då gäller det att hinna vända sig om blixtsnabbt.

 

 

 

 

 

 

 

Här räckte tyvärr inte slutartiden jag valde, utan det blev lite rörelseoskärpa. Bussen är Tide Buss 766.

 

Vi fortsatte västerut mot Jernbanetorget.

 

 

När vi var här förra året fick jag mina första bilder på en buss registrerad i Belgien, och nu var det dags för nästa.

 

 

Förra sommaren kördes vissa rundtursbussar av H.M.Kristiansens Automobilbyrå, men nu har dessa övertagits av Open Top Sightseeing Norway. De verkar dessutom ha fått någon sorts inventarienummer, som sitter under vindrutan intill framdörren.

 

 

 

 

 

 

 

Som vanligt är det mycket folk och många bussar vid Jernbanetorget. Här kommer bussarna från fyra olika riktningar, så det gäller att se sig om oavbrutet och hela tiden ändra inställningarna i kameran beroende på om man fotar mot solen eller inte.

 

 

 

 

 

 

 

H.M.K. kör inte heller IKEA-bussarna längre, utan nu är det Oslobuss som har tagit över. Själva bussarna har därmed också blivit utbytta, mot denna VDL Citea och en Scania Citywide-ledbuss som vi också planerade att spåra upp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomkörande bussar brukar ofta skylta linjenummer 0, men 001 har jag inte sett tidigare.

 

 

Den här bussen fotade jag förra året också...

 

...men nu hade den en annan släpvagn. Ägaren är Trygve Sikveland.

 

 

 

Vi gick vidare på vår vanliga promenadväg söderut förbi stationen, och kunde konstatera att det har skett vissa förändringar av området. Förra sommaren var det en stor cirkulationsplats vid början av Prinsens Gate, men nu var vägarna avspärrade och under ombyggnad. Istället provade vi hur det går att fota uppifrån betongsuggorna vid sidan av Operagata.

 

 

 

 

 

 

Här kan man få operahuset i bakgrunden, men det kommer med mycket annat krafs också.

 

 

 

 

 

En riktigt lång röd rad med bussar. Längst fram står Unibuss 1156.

 

 

 

 

Efter en stund gick vi fram till den nybyggda korsningen mellan Nylandsveien och Dronning Eufemias gate.

 

 

Den här korsningen visade sig vara ett bra fotoställe, där en hel del stads- och regionalbussar passerar.

 

 

 

 

 

Vi fick en liten överraskning när det började dyka upp gröna Volvo 9700-bussar tillhörande Norgesbuss. Dessa såg vi inte förra sommaren, så de måste ha befunnit sig på andra håll då. Nummerserien verkar gå från 0593 till 0616, och här är 0608.

 

 

 

 

 

Nylandsveien går på en bro från bussterminalen, över järnvägen och ner till korsningen där vi stod.

 

 

Vi såg några bussar som har bytt registreringsnummer sedan vårt förra besök. Ett exempel är Unibuss 1715, som tidigare hade CF51033, men nu har fått DP51003. När registreringsskyltarna blir stulna är det tydligen vanligt att fordonet istället tilldelas ett nytt registreringsnummer, så att man slipper vänta på tillverkning av nya skyltar med det gamla numret.

 

 

 

 

 

Området söder om järnvägen heter Bjørvika, och där finns just nu många avspärrningar och byggarbeten. Man bygger nya vägar för att ersätta den tidigare trafikapparaten Bispelokket, som bl.a. hade en stor cirkulationsplats upphöjd på pelare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utöver alla lokalbussar kom det även turistbussar som körde tågersättning, trevligt tyckte vi!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mellan körbanorna på Dronning Eufemias gate ska det bli spårväg, men eftersom denna inte är öppnad ännu kunde vi obehindrat gå fram och tillbaka över spåren. När det börjar gå spårvagnar här kommer det bli svårare att fota bussar.

 

 

 

 

 

 

 

Klockan närmade sig middagstid, så vi lämnade platsen och började gå över Nylandsbron.

 

 

 

 

 

 

Roligt nog fick vi se en äldre turistbuss, Nettbuss Øst 21529. Den är av årsmodell 1998.

 

 

Nere vid bussterminalen blev det ett kort uppehåll för att se vad som fanns där på eftermiddagen.

 

 

 

 

 

 

Efter en stund började det regna, så vi sökte skydd under taket vid in- och utfarten.

 

 

 

 

Förra sommaren var det ett antal bussar med Vest V25-kaross ute i lokaltrafiken, men i år såg vi bara en. Norgesbuss 0050.

 

 

 

 

 

 

 

Vi fortsatte mot vår kompis lägenhet, och på vägen passerade Swebus 0036. Jag hann precis få upp kameran och fota när bussen syntes mellan två stolpar. Dock hann jag inte zooma in något, så jag har fått beskära bilden ganska mycket.

 

På uppställningsplatsen stod Swebus 6803, och detta blev sista bilden för dagen.